lördag 5 april 2014

Föreningen Skogshästens Seminarium

Idag har det varit en lång dag. Vi började med att åka ner till Tenhults Naturbruksgymnasium och fixa fram frukost till alla deltagare. Sen började riksstämman för Skogshästen så då stack jag ner till Clinic Arena för att möta upp Elaine som kom med Karisma som skulle deltaga i block 2. Block 1 bestod av föreläsningar för de hästföretagare som var på plats. Bland annat kommunhästen och skatteverket var på plats och föreläste.

Sen var det dags för Karismas tur, Mats Thomsson var på plats för att föreläsa om hästens rörelsemönster och hovens balans. Det var en mycket intressant föreläsning även om det mesta var gammalt för mig, men det var ändå skönt att äntligen få höra det på svenska. Man lär sig alltid något nytt på en föreläsning. Det jag tyckte var bäst med Mats föreläsning var att han var väldigt ödmjuk och klankade inte ner på någon annan hovslagare utan tyckte bara att det fanns olika läror. Han påpekade även kopplingen mellan hov och mage, att man måste kolla på det man stoppar i hästen och se till att de får rätt slags mat. Föreläsningen skulle hållt på till kl 16 men Åsa och jag frågade på massor så vi var nog klara runt 17.30. Sen var det bara att svida om och sticka ner på middag i matsalen.


Efter middagen hade vi ett mycket intressant grupparbete. Jag lärde mig massor genom att sitta och lyssna på duktiga hästmänniskor. Inom körningen finns en tradition och ett helt annat häst-tänk än inom ridsporten. Vilket jag uppskattar väldigt mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar